dinsdag 13 oktober 2009

Week 2

Hallo, hier zijn we weer!

We zijn reeds een week verder het team komt weer samen, de opdracht is nog steeds dezelfde maar de les is weer een weekje dichterbij! Om onze creatieve les voor te bereiden kregen we weer een mooie uiteenzetting van creatieve technieken en lesgeven.
Het belangrijkste deel ging over de kinderen kunnen boeien en hun creatieve geesten te stimuleren.

Na de uitleg gingen we weer samenzitten om de les voor te bereiden.
We hebben enkele zaken beslist en de gehele les in grote lijnen uitgewerkt.
Het plan is om de kinderen te fascineren door ons thema in te kleden in een verhaal.

Het verhaal:
Er zijn 4 professoren dat elk een supermachine willen maken, maar we mogen er maar één maken. Dus we hebben de hulp nodig van de kinderen om een supermachine uit te vinden.

De kinderen hun vrije gedachtengang stimuleren:

We maken elk een bordje met ons uitgangspunt van de uitvinding, bvb. ecologie, sport, thuis, mobiliteit,...
Dit doen we omdat kinderen dan misschien ook verder gaan denken dan gameboy's & snoepmachine's.
Ook hebben we het idee om een doorgeeftekening te gebruiken al dan niet als uiteindelijk resultaat. Elk kind mag maar 3 minuten werken aan de tekening en dan doorgeven. Het te verwachten probleem is dan wel dat "hij heef m'n tekening verprutst" zal bovenkomen.

We gaan ook een materiaaldoos geven waardoor kinderen ook een andere kijk hebben op verschillende materialen.

Democratische beslissing:

De kinderen kiezen de tekening aan de hand van een kiessysteem maar dan simpeler dan stemhokjes. Ze komen één voor één hun tekening voor de klas brengen met bijhorende uitleg. We laten alle kinderen individueel stemmen.



Dit was het voor vandeweek. Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten